Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, welke taal je spreekt – iedereen wordt blij van een cadeau en krijgt een warm gevoel van binnen. Daarom is het geven van een cadeau een eeuwenoude traditie en zit het gebakken in verschillende culturen. Maar waarom geven we cadeaus? Cadeaus aan elkaar geven onderstreept een andere waarde. Hiermee tonen we onze waardering, dankbaarheid en interesse. Het verstevigt de onderlinge band. Naast dat het leuk is om cadeaus te ontvangen maakt het geven van cadeaus ons ook gelukkig. We nemen je mee in de psychologie achter het geven en wat het met je doet.
Door de eeuwen heen zijn cadeaus een integraal deel van onze cultuur geworden. Het is daarnaast algemeen bekend dat cadeaus goed zijn voor het mentale en sociale welzijn. Daarnaast zijn er bekende psychologische theorieën die de motivatie achter cadeaus bevestigen.
- Altruïsme: wanneer je een cadeau geeft, krijg jij als gever het gevoel van voldoening en verhoogt het jouw psychologische welzijn. Denk aan het moment wanneer je een cadeau overhandigt of een bedankje krijgt voor een cadeau dat je hebt gegeven. Uit onderzoek van Elizabeth Dunn van de Universiteit van British Columbia blijkt dat we gelukkiger worden van het geven van een cadeau dan wanneer we iets voor onszelf kopen. Dit komt omdat het beloningscentrum in de eigen hersenen hierdoor wordt gestimuleerd.
- Imago verhoging: de cadeaus die iemand geeft, zegt veel over die persoon. Geven ze alleen maar duurzame cadeaus of juist hele dure cadeaus. Het type cadeau dat je geeft kan daardoor veel invloed hebben op je imago en als je hier slim mee om gaat, kan het ook jouw imago verbeteren.
- Onderhouden van relaties: cadeaus zijn een goede manier om je intentie en je motivatie van een relatie te laten zien. Denk aan een collega of een goede vriend. Met het geven van een cadeau laat je op een fysieke manier zien hoeveel je om de relatie geeft en je intentie om deze ook te onderhouden.
De "Helper's high"
Dit zijn theorieën maar wat gebeurt er nou met je brein als je een cadeau geeft of krijgt. Wist je dat wanneer je een cadeau krijgt of geeft er happy-chemicals worden losgelaten? De bekende serotonine, dopamine en oxytocine komen allemaal vrij. In combinatie met elkaar wordt dit ook wel de “helper’s high” genoemd. De emoties die hieraan gekoppeld worden zijn voldoening, vertrouwen en sociale verbinding. Denk maar eens aan het moment vlak voordat je een cadeau geeft aan iemand. De verwachting dat je binnen enkele momenten een positieve reactie krijgt van de ontvanger, zorgt al voor een impuls aan dopamine in je hersenen.
Geef duurzaam
Het geven van cadeaus heeft niet alleen impact op de relatie maar het creëert ook een positieve herinnering die terugkomt wanneer je deze persoon weer ziet of hoort.
Bij Cadeo draait het allemaal om het maken van een positief verschil. Onze collectie bevat cadeaus die van (duurzame) makers en ondernemers vandaan komen, die bijdragen aan een betere wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om te kijken naar de makers achter een cadeau, de oorsprong van de materialen en hierbij een zo transparant mogelijk verhaal te creëeren voor de consument.
Denk bijvoorbeeld aan de glazen van Rebottled. Dit zijn gerecyclede wijnflessen, gemaakt in een mooie glas voor water of een lekkere cocktail.
Geven is een prachtig fenomeen. Je kunt er anderen blij mee maken, maar het maakt ook jezelf gelukkig. Er wordt wel gezegd: de gever is daadwerkelijk de ontvanger, omdat diegene uiteindelijk positiviteit en dankbaarheid ontvangt door het geven. In Nederland zijn er ook mensen die het principe van geven omarmen. Er bestaat zelfs een stroming genaamd ‘geef-economie’. Volgens Petra Smolders, een vertegenwoordiger van de geef-economie, ligt de kern van geven in het onvoorwaardelijk bijdragen van datgene wat je waardevol acht. “Door te geven ervaar je een waardevol gevoel, dat is rijkdom.”