The art of gifting: explaining the happy feeling you get from giving

Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt, welke taal je spreekt – iedereen wordt blij van een cadeau en krijgt een warm gevoel van binnen. Daarom is het geven van een cadeau een eeuwenoude traditie en zit het gebakken in verschillende culturen. Maar waarom geven we cadeaus? Cadeaus aan elkaar geven onderstreept een andere waarde. Hiermee tonen we onze waardering, dankbaarheid en interesse. Het verstevigt de onderlinge band. Naast dat het leuk is om cadeaus te ontvangen maakt het geven van cadeaus ons ook gelukkig. We nemen je mee in de psychologie achter het geven en wat het met je doet.

Door de eeuwen heen zijn cadeaus een integraal deel van onze cultuur geworden. Het is daarnaast algemeen bekend dat cadeaus goed zijn voor het mentale en sociale welzijn. Daarnaast zijn er bekende psychologische theorieën die de motivatie achter cadeaus bevestigen.

  • Altruïsme: wanneer je een cadeau geeft, krijg jij als gever het gevoel van voldoening en verhoogt het jouw psychologische welzijn. Denk aan het moment wanneer je een cadeau overhandigt of een bedankje krijgt voor een cadeau dat je hebt gegeven. Uit onderzoek van Elizabeth Dunn van de Universiteit van British Columbia blijkt dat we gelukkiger worden van het geven van een cadeau dan wanneer we iets voor onszelf kopen. Dit komt omdat het beloningscentrum in de eigen hersenen hierdoor wordt gestimuleerd. 
  • Imago verhoging: de cadeaus die iemand geeft, zegt veel over die persoon. Geven ze alleen maar duurzame cadeaus of juist hele dure cadeaus. Het type cadeau dat je geeft kan daardoor veel invloed hebben op je imago en als je hier slim mee om gaat, kan het ook jouw imago verbeteren.
  • Onderhouden van relaties: cadeaus zijn een goede manier om je intentie en je motivatie van een relatie te laten zien. Denk aan een collega of een goede vriend. Met het geven van een cadeau laat je op een fysieke manier zien hoeveel je om de relatie geeft en je intentie om deze ook te onderhouden.

The "Helper's high"

These are theories but what happens to your brain when you give or receive a gift. Did you know that when you receive or give a gift happy-chemicals are released? The well-known serotonin, dopamine and oxytocin are all released. Combined, this is also known as the "helper's high." Associated emotions are satisfaction, confidence and social connection. Think about the moment right before you give a gift to someone. The anticipation of getting a positive response from the recipient within moments already triggers a boost of dopamine in your brain.

Gift sustainable

Het geven van cadeaus heeft niet alleen impact op de relatie maar het creëert ook een positieve herinnering die terugkomt wanneer je deze persoon weer ziet of hoort. 

Bij Cadeo draait het allemaal om het maken van een positief verschil. Onze collectie bevat cadeaus die van (duurzame) makers en ondernemers vandaan komen, die bijdragen aan een betere wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om te kijken naar de makers achter een cadeau, de oorsprong van de materialen en hierbij een zo transparant mogelijk verhaal te creëeren voor de consument.

Denk bijvoorbeeld aan de glazen van Rebottled. Dit zijn gerecyclede  wijnflessen, gemaakt in een mooie glas voor water of een lekkere cocktail. 

Geven is een prachtig fenomeen. Je kunt er anderen blij mee maken, maar het maakt ook jezelf gelukkig. Er wordt wel gezegd: de gever is daadwerkelijk de ontvanger, omdat diegene uiteindelijk positiviteit en dankbaarheid ontvangt door het geven. In Nederland zijn er ook mensen die het principe van geven omarmen. Er bestaat zelfs een stroming genaamd ‘geef-economie’. Volgens Petra Smolders, een vertegenwoordiger van de geef-economie, ligt de kern van geven in het onvoorwaardelijk bijdragen van datgene wat je waardevol acht. “Door te geven ervaar je een waardevol gevoel, dat is rijkdom.”

XXXXX

Toetsrevolutie, een expert op het gebied van innovatief toetsen en onderwijsverbetering, zocht een duurzame en persoonlijke manier om het team te bedanken tijdens de feestdagen van 2024. In plaats van een traditioneel geschenk, kozen ze voor een unieke cadeau-ervaring met Cadeo.

Dankzij deze aanpak kon iedere ontvanger zelf kiezen hoe ze hun cadeau wilden besteden: van fysieke geschenken tot donaties aan goede doelen.

Eerder worstelde Toetsrevolutie met het vinden van het eindejaarsgeschenk. Standaard cadeaus sloten niet altijd aan bij de voorkeuren van het team, en regelen ervan was tijdrovend. 

Toetsrevolutie had drie belangrijke eisen voor hun kerstcadeau:

  1. Keuzevrijheid – Ieder individu waardeert iets anders.
  2. Duurzaamheid – Een impact-gedreven aanbod om uit te kiezen.
  3. Technische oplossing – Geen gedoe met adressen of verzending.

Ze wilden een oplossing die eenvoudig op te zetten was, maar tegelijkertijd maximale impact had.

We wilden een geschenk dat écht gewaardeerd werd en impact maakte. Met Cadeo konden onze medewerkers zelf kiezen, en dat zorgde ervoor dat uiteindelijk 100% van het team zijn/haar cadeau verzilverde. Geen onnodige verspilling, alleen blije ontvangers!

Jeannette Nader (Events Manager)

De oplossing: binnen enkele klikken een gepersonaliseerde cadeaucampagne

Met Cadeo kon Toetsrevolutie een volledig digitale cadeaucampagne opzetten. Ontvangers kregen een persoonlijke link in huisstijl van het bedrijf, met een persoonlijke berichtje waarmee ze zelf een keuze konden maken uit een breed aanbod van cadeaus. Het resultaat:

  • 45% koos een cadeaukaart, wat flexibiliteit bood en direct bruikbaar was.
  • 46% koos een fysiek cadeau, van impact-gedreven makers en makers.
  • 11% doneerde aan een goed doel, waaronder goede doelen zoals UNICEF en het Rode Kruis.

Dankzij deze aanpak werden alle cadeaus daadwerkelijk gebruikt en werd een meetbare impact gerealiseerd. 

Conclusie: Een kerstcadeau zonder zorgen, mét impact

Met Cadeo kon Toetsrevolutie in enkele minuten een betekenisvolle en duurzame kerstcampagne opzetten. Geen verspilling, geen logistiek gedoe, alleen blije medewerkers en een tastbare impact.

Share this article via

Ready to start gifting?

Colleagues, customers, business partners... They come in all shapes and sizes. With Cadeo, you always give spot-on: Simple, impactful, and personal. Try Cadeo now and experience the perfect gift experience yourself.​

Soortgelijke artikelen
Met behulp van deze giftguide...
Met behulp van deze giftguide kan jij inspiratie opdoen voor je Paascadeaus!...
In dit artikel lees je...
In dit artikel lees je hoe je een Paascadeau kan versturen zonder dat je daar een...
Bij Cadeo zijn we ontzettend...
Bij Cadeo zijn we ontzettend enthousiast om onze nieuwste feature te introduceren: de self-service personalisatie-tool!...