Je bestaande en loyale klanten zijn vaak goed voor het grootste deel van de omzet van een bedrijf. Toch gaat bij de meeste bedrijven het merendeel van het marketingbudget naar het aantrekken van nieuwe klanten.
Het is echter effectiever om je te richten op het behouden van je huidige klanten. Natuurlijk is het leveren van een kwalitatief product of dienst essentieel. Maar, zoals in elke relatie, spelen aandacht en waardering een belangrijke rol. Hier kan een cadeautje een verschil in maken
Het gebaar is wat het verschil maakt
Een kleine inspanning kan een aanzienlijk effect hebben. Relaties of klanten die iets ontvangen, hebben de neiging iets terug te geven. De kans is dan ook groot dat ze daardoor eerder opnieuw iets bij je zullen bestellen. En misschien wel het belangrijkste: loyale, tevreden klanten zijn de meest effectieve promotors. Zij delen hun positieve ervaringen met vrienden en familie, en mond-tot-mondreclame is de beste vorm van aanbeveling die je kunt hebben.
Wat voor cadeaus passen in die strategie en waar moet je op letten?
- Verras tijdens een verjaardag: wanneer je klant wordt bij Mediamarkt, vragen ze naar je geboortedatum. Tijdens je verjaardag benaderen ze je met een cadeau, wat nieuwsgierigheid opwekt en je opnieuw naar hun aanbod laat kijken. Dit is een slimme strategie. Sla daarom verjaardagen of andere belangrijke data op van je klanten en benader ze met iets kleins!
- Een duurzaam cadeau: In een tijd waarin duurzaamheid belangrijk is, kan een flexibel cadeau een milieuvriendelijker keuze zijn. Je klant kan het ontvangen cadeau wisselen voor iets wat hij/zij écht nodig heeft. Ook kunnen ze kiezen om een boom te planten of te doneren aan een goed (duurzaam) doel. Dit vermindert verspilling en zorgt ervoor dat de keuze van het cadeau zowel persoonlijk als duurzaam is.
- Een origineel cadeau: Het is zeker leuk om wat creatiever te denken. Echter, ga niet te ver in originaliteit en probeer vooral in lijn te blijven met je bedrijf. Past het bij je product, dienst en visie? Is er een baby geboren bij een klant, stuur iets leuks op voor de nieuwe spruit.