Van Black Friday naar Green Friday

Black Friday vs. Green Friday

Misschien zie ook jij je inbox de afgelopen weken al volstromen met aanbiedingen. Ieder jaar in november worden we overspoeld met acties en kortingen, want het is weer zover: Black Friday staat voor de deur. Dit is hét jaarlijkse koopfestijn dat mensen aanmoedigt om massaal nieuwe producten in te slaan en dat ook nog eens voor prijzen die vaak te mooi lijken om waar te zijn.

Waarom blijven we kopen?

Een onderzoek uit 2023 toonde aan dat het fenomeen “Fear Of Missing Out” (FOMO) een grote rol speelt in het succes van Black Friday. De angst om een goede aanbieding te missen, zorgt ervoor dat consumenten blijven kopen. Een aanbieding overslaan voelt namelijk als een verlies, en dat wil ons brein koste wat kost voorkomen. Hierdoor doen mensen vaker impulsieve aankopen, wat niet alleen leidt tot overconsumptie maar ook tot verspilling.

Waar Black Friday ooit vooral in de Verenigde Staten hot & happening was, wordt het in Nederland ook steeds populairder. De kortingen lijken elk jaar hoger en verleidelijker, maar achter deze koopjesjacht schuilt een minder rooskleurige waarheid; veel van deze impulsaankopen belanden uiteindelijk ongebruikt in een kast of zelfs op de vuilnisbelt.


Green Friday: Een duurzaam alternatief

Al eerder lieten andere merken zoals ‘Dille & Kamille’ en ‘The Ordinary’ al weten niet mee te doen aan Black Friday dit jaar en sluiten zij zelfs hun deuren (& webshop) op deze dag. Dille & Kamille gaat deze dag ook nog eens de straat op om zwerfaval rondom hun winkels op te ruimen, super tof!

Ook wij vinden het belangrijk om een ander geluid te laten horen tijdens deze dagen van consumptie. Onze boodschap is: koop wat je echt nodig hebt, kies kwaliteit boven kwantiteit en denk na over de impact van je aankopen. Met Cadeo maken we bewust kiezen een stukje makkelijker – niet alleen op Black Friday, maar het hele jaar door.

Kies voor Impactvolle cadeaus

Hoe wij bijdragen aan het tegengaan van verspilling? Door de keus in handen van de ontvanger te leggen; de ontvanger bepaalt of hij of zij het cadeau wil accepteren, omruilen of een boom wil planten! Met een scala aan (impactvolle) cadeaus zorgen wij ervoor dat iedereen iets ontvangt wat hij of zij écht leuk vindt. Geen nutteloze spullen die achteraf ongebruikt blijven liggen, maar cadeaus die echt waarde toevoegen. Hierdoor minimaliseren we verspilling en wordt geven persoonlijker. 

Laten we deze Black Friday niet alleen denken aan de beste deals, maar ook aan de beste keuzes. Voor onszelf, de ontvanger én voor de planeet.

XXXXX

Toetsrevolutie, een expert op het gebied van innovatief toetsen en onderwijsverbetering, zocht een duurzame en persoonlijke manier om het team te bedanken tijdens de feestdagen van 2024. In plaats van een traditioneel geschenk, kozen ze voor een unieke cadeau-ervaring met Cadeo.

Dankzij deze aanpak kon iedere ontvanger zelf kiezen hoe ze hun cadeau wilden besteden: van fysieke geschenken tot donaties aan goede doelen.

Eerder worstelde Toetsrevolutie met het vinden van het eindejaarsgeschenk. Standaard cadeaus sloten niet altijd aan bij de voorkeuren van het team, en regelen ervan was tijdrovend. 

Toetsrevolutie had drie belangrijke eisen voor hun kerstcadeau:

  1. Keuzevrijheid – Ieder individu waardeert iets anders.
  2. Duurzaamheid – Een impact-gedreven aanbod om uit te kiezen.
  3. Technische oplossing – Geen gedoe met adressen of verzending.

Ze wilden een oplossing die eenvoudig op te zetten was, maar tegelijkertijd maximale impact had.

We wilden een geschenk dat écht gewaardeerd werd en impact maakte. Met Cadeo konden onze medewerkers zelf kiezen, en dat zorgde ervoor dat uiteindelijk 100% van het team zijn/haar cadeau verzilverde. Geen onnodige verspilling, alleen blije ontvangers!

Jeannette Nader (Events Manager)

De oplossing: binnen enkele klikken een gepersonaliseerde cadeaucampagne

Met Cadeo kon Toetsrevolutie een volledig digitale cadeaucampagne opzetten. Ontvangers kregen een persoonlijke link in huisstijl van het bedrijf, met een persoonlijke berichtje waarmee ze zelf een keuze konden maken uit een breed aanbod van cadeaus. Het resultaat:

  • 45% koos een cadeaukaart, wat flexibiliteit bood en direct bruikbaar was.
  • 46% koos een fysiek cadeau, van impact-gedreven makers en makers.
  • 11% doneerde aan een goed doel, waaronder goede doelen zoals UNICEF en het Rode Kruis.

Dankzij deze aanpak werden alle cadeaus daadwerkelijk gebruikt en werd een meetbare impact gerealiseerd. 

Conclusie: Een kerstcadeau zonder zorgen, mét impact

Met Cadeo kon Toetsrevolutie in enkele minuten een betekenisvolle en duurzame kerstcampagne opzetten. Geen verspilling, geen logistiek gedoe, alleen blije medewerkers en een tastbare impact.

Deel dit artikel via

Ook goed geven?

Collega’s, klanten, zakenpartners… Ze komen in alle soorten en maten. Met Cadeo geef je altijd spot-on: Eenvoudig, impactvol en persoonlijk. Probeer Cadeo nu en ervaar zelf de perfecte cadeau ervaring

Soortgelijke artikelen
Met behulp van deze giftguide...
Met behulp van deze giftguide kan jij inspiratie opdoen voor je Paascadeaus!...
In dit artikel lees je...
In dit artikel lees je hoe je een Paascadeau kan versturen zonder dat je daar een...
Bij Cadeo zijn we ontzettend...
Bij Cadeo zijn we ontzettend enthousiast om onze nieuwste feature te introduceren: de self-service personalisatie-tool!...