Van Black Friday naar Green Friday

Black Friday vs. Green Friday

Misschien zie ook jij je inbox de afgelopen weken al volstromen met aanbiedingen. Ieder jaar in november worden we overspoeld met acties en kortingen, want het is weer zover: Black Friday staat voor de deur. Dit is hét jaarlijkse koopfestijn dat mensen aanmoedigt om massaal nieuwe producten in te slaan en dat ook nog eens voor prijzen die vaak te mooi lijken om waar te zijn.

Waarom blijven we kopen?

Een onderzoek uit 2023 toonde aan dat het fenomeen “Fear Of Missing Out” (FOMO) een grote rol speelt in het succes van Black Friday. De angst om een goede aanbieding te missen, zorgt ervoor dat consumenten blijven kopen. Een aanbieding overslaan voelt namelijk als een verlies, en dat wil ons brein koste wat kost voorkomen. Hierdoor doen mensen vaker impulsieve aankopen, wat niet alleen leidt tot overconsumptie maar ook tot verspilling.

Waar Black Friday ooit vooral in de Verenigde Staten hot & happening was, wordt het in Nederland ook steeds populairder. De kortingen lijken elk jaar hoger en verleidelijker, maar achter deze koopjesjacht schuilt een minder rooskleurige waarheid; veel van deze impulsaankopen belanden uiteindelijk ongebruikt in een kast of zelfs op de vuilnisbelt.


Green Friday: Een duurzaam alternatief

Al eerder lieten andere merken zoals ‘Dille & Kamille’ en ‘The Ordinary’ al weten niet mee te doen aan Black Friday dit jaar en sluiten zij zelfs hun deuren (& webshop) op deze dag. Dille & Kamille gaat deze dag ook nog eens de straat op om zwerfaval rondom hun winkels op te ruimen, super tof!

Ook wij vinden het belangrijk om een ander geluid te laten horen tijdens deze dagen van consumptie. Onze boodschap is: koop wat je echt nodig hebt, kies kwaliteit boven kwantiteit en denk na over de impact van je aankopen. Met Cadeo maken we bewust kiezen een stukje makkelijker – niet alleen op Black Friday, maar het hele jaar door.

Kies voor Impactvolle cadeaus

Hoe wij bijdragen aan het tegengaan van verspilling? Door de keus in handen van de ontvanger te leggen; de ontvanger bepaalt of hij of zij het cadeau wil accepteren, omruilen of een boom wil planten! Met een scala aan (impactvolle) cadeaus zorgen wij ervoor dat iedereen iets ontvangt wat hij of zij écht leuk vindt. Geen nutteloze spullen die achteraf ongebruikt blijven liggen, maar cadeaus die echt waarde toevoegen. Hierdoor minimaliseren we verspilling en wordt geven persoonlijker. 

Laten we deze Black Friday niet alleen denken aan de beste deals, maar ook aan de beste keuzes. Voor onszelf, de ontvanger én voor de planeet.

Opzoek naar een impactvol cadeau voor de feestdagen?

Bekijk hier onze Kerstcollectie!

Bekijk collectie

Deel dit artikel via

Soortgelijke artikelen
Ontdek in dit artikel hoe...
Ontdek in dit artikel hoe Cadeo haar steentje bijdraagt aan een duurzame economie en maatschappelijk verantwoord...
Vind in dit artikel de...
Vind in dit artikel de ideale geschenken voor generatie Z!...
Verstuur de leukste duurzame cadeaus...
Verstuur de leukste duurzame cadeaus naar jouw vrouwelijke collega's en maak hen blij terwijl je ook...